ads

13 February 2014

Patience & Passion

Merujuk kamus Melayu Inggeris Dewan;

Patience membawa maksud kesabaran.

Passion pula membawa beberapa maksud iaitu ghairah dan yang paling hampir dengan perbincangan Anna di laman ini ialah strongly felt emotion. Contoh ayat yang diberi ialah he writes with passion about the war = dia menulis dengan penuh perasaan tentang peperangan itu.

Kedua-dua perkataan ini, apabila diucapkan - ada persamaan bunyi (fonetik). Kita boleh mengetahui perkataan mana yang tepat setelah mendengar ayat keseluruhan. Dari segi fonetik, ada satu lagi perkataan yang berbunyi sama tetapi membawa maksud berbeza - patient = pesakit, patient juga membawa maksud sabar.

Perkataan-perkataan seperti ini memerlukan kemahiran mendengar dan pengetahuan am yang luas di kalangan transcriber. 

Tersalah menulis/mengeja, maksud ayat salah ditafsir. Kesannya, tafsiran dan analisa ayat yang salah boleh mengundang kepada pembuatan keputusan yang tidak tepat. Pembuat keputusan mungkin mengimplimentasi penyelesaian yang tidak memberikan penyelesaian terbaik.

Oleh itu, ingatan Anna untuk para transcriber dan mereka yang berminat menceburi bidang ini, tanggungjawab anda bukan sekadar menyalin apa yang didengar dan dilihat. Salin dengan ilmu. Pengetahuan am mesti dipertingkatkan dari masa ke semasa.


No comments: