ads

11 August 2014

Apa yang penting?

Untuk entri kali ini, Anna nak berkisah pengalaman Anna merekrut beberapa orang kenalan untuk membantu. 

Adakalanya, tawaran untuk kerja-kerja transkripsi datang lebih dari kemampuan. Anna pernah diberi 5-6 audio sekaligus untuk disiapkan dalam tempoh kurang seminggu. Ada ketikanya, Anna menerima tawaran tugasan dari beberapa klien secara serentak.

Di saat seperti ini, adakalanya Anna tak mampu menolak tawaran kerana mereka sangat berharap Anna dapat membantu mereka.

Rangkaian hubungan dan kenalan penting untuk meminta bantuan. Kebiasaannya, Anna akan memberi tunjukajar di dalam talian. Anna bertindak sebagai mentor sahaja. Cara dan gaya menghasilkan transkrip terpulang kepada protege. 

Yang selalu Anna pesan kepada mereka yang membantu Anna, 
"Please write everything that you hear and listen. Every words count"

Disebabkan Anna banyak mentranskrip untuk tujuan penyelidikan, sememangnya setiap kata dan ekspresi di dalam video atau audio yang diberikan mungkin membawa maksud untuk diinterpretasi oleh penyelidik. 

Sebagai seorang transcriber, tugas kita ialah memindahkan setiap apa yang didengar ke bentuk tulisan. Bukannya menjadi pengadil untuk mengatakan apa yang diperkatakan/dibualkan hanya sia-sia dan tiada makna.

Sebagai contoh;
Di dalam audio perbincangan tentang perbankan dan kewangan di kalangan orang awam; moderator berkata, "kenapa muka awak berkerut?". Seorang transcriber yang baik tidak mempersoalkan sebaliknya hanya merekodkan. 

Untuk pengetahuan anda, maksud berkerut sangat signifikan dalam qualitative research. Berkerut mungkin susah hati, mungkin seram, mungkin takut, - dikaitkan dengan hutang yang melambak2 di bank. Ini bermaksud, persepsi orang awam terhadap bank ialah tempat boleh dapat duit tapi hati jadi susah. 

Muka berkerut adalah point penting untuk bank memikirkan/mencari jalan agar produk/servis yang ditawarkan "friendly to the public"

Jika seorang transcriber tidak menulis/merekodkan hal-hal sebegini, transkrip tidak ada nilai. 

No comments: