ads

3 February 2014

Transkripsi terakhir Januari

30 Januari 2014. Menerima audio terakhir bagi bulan Januari 2014. Audio kali ini dihantar tepat pada masa. Dimuaturun tanpa sebarang kesulitan. Ditranskrip dengan tenang.

Kerja transkripsi kali ini mudah bagi Anna atas beberapa sebab.

Sebab 1: sudah mengetahui dan faham objektif dan tujuan perbincangan kerana ini adalah audio yang ke-3 dari projek yang sama

Sebab 2: moderator pengendali yang sangat saya kenali dan senang ditranskripsi. Moderator Lyn adalah suara moderator pertama yang saya transkrip 7 tahun lalu. Dari penggunaan audio yang tidak jelas sehingga penggunaan MP3, Anna sudah biasa dengan gaya pengendalian beliau. Mudahnya Anna faham gaya dan apa yang akan disampaikan kerana mengenali beliau dan telah berkomunikasi/berbual dengan beliau. Terus-terang ingin Anna katakan, Anna 'salute' cara pengendalian perbincangan beliau yang bersahaja dan tenang. Kak Lyn memberi mood yang baik kepada panel perbincangan. Sebagai pendengar suara-suara yang tidak dikenali wajah-wajah mereka, dan seterusnya mentranskripsi, kerja Anna juga lancar dan tenang.

Sebab 3: kawan rumah saya berasal dari Pahang dan dialek Pahangnya agak pekat (di telinga Anna). Apabila menerima audio dari perbincangan di Kuantan, saya mudah faham loghat dan tidak kekok dengan pertuturan mereka.

Sebab 4: jiran balik kampung dan jiran bercuti sempena cuti tahun baru Cina. Tidak kedengaran suara anak-anak jiran menjerit dan bergaduh. Tidak kedengaran juga suara jiran memekik menyuruh anak-anaknya mandi. Tenang dan damai menyiapkan kerja.

Mengikut perancangan, transkrip siap pada pukul 6 petang, 1 Februari 2014. Tetapi ia siap 5 jam lebih awal! Alhamdulillah...

No comments: