ads

22 January 2015

Kembali ke Ibukota

Ya, sudah masuk minggu kedua Anna di ibukota. Baru berkesempatan kemaskini blog. 

Tugasan transkrip sudah mula diterima. Memandangkan sudah lama tidak menerima tugasan, dan melaksanakan tugasan di KL, sedikit kekok untuk menyesuaikan diri dengan keadaan lama.

Sepanjang menerima beberapa tugasan di utara tanahair, saya tidak perlu menggunakan headphone atau speaker tambahan. Bilik yang Anna sewa adalah bilik tengah. Bilik ketiga dari lima bilik. Oleh itu, suasana bising dari tingkap depan dan belakang kurang jelas kedengaran. Sekali-sekala bunyi jentera kenderaan berat kedengaran. (Kawasan yang didiami berdekatan dengan perumahan yang sedang dibangunkan).

Anna menghadapi sakit kepala yang teramat sangat kerana menggunakan headphone untuk jangkamasa yang agak lama. Kebiasaannya, Anna menggunakan speaker. Sakit kepala berulang dua kali. Hanya ubat penahan sakit diambil dan berehat secukupnya. Selepas bangun dari tidur, barulah berasa lega dan cuba menenangkan diri. 

Alhamdulillah, mujur sahaja turnaround time untuk 138 minit perbincangan yang diterima kali ini ialah 72jam. Sempat juga Anna menghadiri mesyuarat untuk projek lain. 

Baru Anna sedari yang Anna tidak mengamalkan cara kebiasaan pemakanan dan gaya hidup yang bersesuaian dengan kerja transkripsi di KL. Sejak malam tadi, Anna kembali mengambil buah-buahan dan minum air secukupnya. Hari ini Anna mengurangkan pengambilan karbohidrat dan makanan berminyak. Kopi Radix dan teh Rooibos diambil secara bergilir. 

Mohon dengan izinNya, transkrip akan siap pada pukul 5 petang ini.


No comments: