ads

8 December 2013

Siapa sang pencatat nota?

Dalam entri yang lalu, Anna ada bercerita tentang tugas Anna sebagai note-taker yang terpaksa duduk berjam-jam untuk mendengar dan mencatat point penting.

Bagaimana Anna tahu bahawa point itu penting atau tidak?

Point penting yang dikehendaki oleh klien diperolehi menerusi pemahaman tentang projek yang dijalankan, objektif projek dan responden sasaran. Kebiasaannya, penyelidik memberi taklimat tentang projek kepada pencatat nota atau project guideline (garis panduan projek) diserahkan sebelum perbincangan bermula. Dalam kerja-kerja mentranskrip, biasanya nota garis panduan projek dihantar dan dibaca sebelum transkrip dimulakan.

Projek guideline atau garis panduan projek mudah difahami jika kita sendiri berada di bidang yang sama atau sekurang-kurangnya berpengetahuan dengan bidang kajian yang dikendalikan. Anna tiada masalah mentranskrip atau mencatat nota dalam penyelidikan pemasaran kerana Anna sendiri adalah lulusan sarjana muda pengurusan dengan pengkhususan dalam bidang pemasaran. Jawatan eksekutif Anna di sebuah nGO memberi peluang untuk Anna bergaul dengan profesional dan individu-individu yang menyumbang tenaga dalam aliran sosial seperti guru, ahli politik, penceramah motivasi dan pelbagai lagi lapisan masyarakat. Pengalaman kerja Anna di nGO dan pengalaman kerja di pelbagai syarikat seperti management consultancy, brokerage firm, security, dan retail industry membantu menambah pengetahuan perbendaharaan kata/vocabulary. Setiap sektor industri mempunyai penggunaan perkataan dan terma yang khusus atau yang menjadi kebiasaan dalam komunikasi seharian. 

Apabila mendengar panel perbincangan mengungkapkan perkataan atau terma masing-masing, Anna tidak berasa kekok atau pelik. Lain orang, lain penggunaan kata. Sebagai contoh, perkataan 'jangka' di dalam bahasa Inggeris; ada yang selesa menyebut expect, ada pula yang selesa menyebut anticipate, tidak kurang yang menyebut suspect. Suspect agak janggal tetapi dengan meneliti guideline dan responden sasaran, mungkin ia dianggap bersesuaian oleh pengujar dan diterima oleh moderator/penganalisa/penyelidik.

Sebagai kesimpulan, dapatlah Anna tegaskan di sini, kepada sesiapa yang menganggap pencatat nota hanya bekerja sebagai pencatat, ANDA SILAP. Anna juga ingin mengingatkan kepada pengamal HR di firma-firma supaya memahami kerjaya orang lain, BUKAN  sekadar mengetahui kerja orang. Hormatilah kerjaya orang lain. 

No comments: