ads

18 August 2015

Masa yang cemburu...

Masa benar-benar mencemburui Anna. Tidak sempat menjengah, apalagi mencatat di ruang ini. 

Sudah lima bulan menyisihkan blog ini. Sepanjang tempoh tersebut, banyak tugasan yang disiapkan. Tugasan dan tanggungjawab Anna tidak terbatas kepada kerja-kerja transkripsi. Dengan cuaca ekonomi negara yang suram, industri penyelidikan pasaran turut tidak semeriah dahulu. Tugasan yang Anna perolehi semenjak penghujung 2014 dan 2015 adalah dari klien antarabangsa yang beroperasi di ibu kota dan memperolehi projek dari luar negeri sahaja. Anna diberi tugasan mentranskripsi suara berbahasa Brunei, bangsa Filipina berbahasa Inggeris dan beberapa etnik luar dari Malaysia. Walaupun agak sukar, tugasan Anna diterima tanpa sebarang rungutan.

Akhir-akhir ini juga, projek Anna menjangkau tugasan audit Khidmat Pelanggan, F&B dan peruncitan. Skil analisis yang diperolehi sewaktu menyediakan transkripsi audio klien membantu tugasan audit. Audit yang Anna jalankan lebih kepada audit kualitatif atau dalam bahasa pemasaran, petugas seperti Anna disebut "Mystery Checker" atau "Mystery Shopper".

Ilmu tidak pernah rugi. Dalam kekurangan tugasan transkrip, ilmu dan pengetahuan yang lain menyokong pencarian rezki. Yang penting, usaha dan terus berusaha. Jangan pernah berasa putus asa. 


No comments: