ads

25 October 2016

JUJUR itu yang terbaik

Baru-baru ini berpeluang membantu seorang staf dari syarikat yang sama. Walaupun syarikat yang sama, jenis projek agak berbeza dari Senior Manager yang saya biasa berurusan.

Sebelum ini, sudah beberapa kali staf ini approach saya untuk bantuan transkripsi tetapi masa sering tidak sesuai dan beliau juga sering approach saya apabila situasi terdesak (e.g. transcriber yang dipersetujui pada awalnya - tidak dapat mengotakan janji, transkripsi tidak sempurna dan perlu diperbaiki)

Awal Muharram yang lalu, saya dapat membantu beliau untuk audio perbincangan bagi responden-responden di tanah Singa. Perbincangan lebih kepada food and lifestyle. Moderator pula, berdasarkan sebutan lidahnya; saya agak berbangsa Filipina.

Satu cabaran yang perlu dilunaskan... mendengar lifetyle rakyat seberang Tambak yang sebelum ini saya tidak pusing untuk ambil tahu sambil mendengar pilihan perkataan dan telor lidah  rakyat dua negara. Ditambah pula dengan staf yang tidak biasa berinteraksi - kebiasaannya, guideline diberi untuk membantu proses perbincangan dan transkripsi. Saya pula terpaksa meminta dengan staf ini. 

Tidak yakin, boleh menyiapkan dalam tempoh yang diberikan, i.e. lebih 2 jam audio perbincangan dalam tempoh 3 hari, saya memaklumkan kepada staf tersebut. 

Amat-amat penting untuk memaklumkan situasi kita sekiranya kita menjangkakan berlaku kelewatan menepati tarikh akhir yang diberikan. Bukan tujuan untuk menunjukkan kelemahan kita. Bersikap jujur itu yang terbaik.

Alhamdulillah. Ia berjaya disiapkan dalam tempoh yang diberi. 

Mungkin berasa senang dengan saya, projek seterusnya juga ditawarkan kepada saya. Alhamdulillah, rezki itu ketentuan Allah.

No comments: