ads

18 October 2017

Job Transkripsi

Baru-baru ini, saya menerima emel pertanyaan tentang tugasan transkripsi. Dalam tempoh yang sama juga, seorang kenalan baru turut berminat dan ingin tahu tentang kerja-kerja transkripsi. Dia juga bertanya soalan yang sama - bagaimana mendapatkan tugasan.

Bagi menjawab soalan kenalan baru itu, mudah sahaja. Dia sedang bekerja di dalam industri penyelidikan pemasaran. Saya katakan kepadanya, minta peluang dari majikannya untuk membuat tugasan transkripsi. 

Maklumbalas yang diterima, syarikat tempat dia bekerja hanya mengambil projek Kuantitatif, tidak mengambil projek penyelidikan Kualitatif. Projek penyelidikan kualitatif memerlukan khidmat transkripsi. Sebelum saya memberikan tips untuk mendapatkan tuagsan/job, anda perlu tahu perbezaan penyelidikan Kuantitatif dan Kualitatif itu sendiri.

Apa beza Kuantitatif dan Kualitatif? 

Kuantitatif ialah penyelidikan berasaskan nombor dan pengiraan. Contoh penyelidikan kuantitatif ialah soalan survey yang meminta responden menjawab dalam bentuk rating scale - 1 - 5 di mana 1 untuk tidak setuju sehingga 5 untuk sangat setuju. Hasil jawapan responden di kumpul, dikira dan dianalisis. Sebagai contoh, ramai responden memilih skala 3 untuk soalan satu. Penyelidik akan menganalisa kenapa ramai memilih rating 3 untuk soalan satu itu.

Kualitatif pula, tiada nombor dan pengiraan. Semuanya berasaskan tulisan dan perkataan serta pemerhatian (termasuk emosi dan bahasa badan). Bagi tujuan penyelidikan kualitatif, responden dijemput untuk berbual dan berbincang isu yang menjadi topik penyelidikan. Seorang penyelidik mungkin berbual dengan seorang responden - ini dipanggil in-depth interview. Seorang penyelidik mungkin berbual dengan 6 atau 7 orang responden - ini dipanggil Focus Group Discussion. Setiap perbualan dirakamkan. Rakaman audio perbualan itu diserahkan kepada Transcriber untuk ditranskripsi iaitu menukarkannya kepada bentuk tulisan dalam format skrip. Hasil transkripsi diserahkan kembali kepada penyelidik untuk tujuan analisa.

Setelah faham perbezaan ini, saya percaya, kenalan baru saya ini dapat mencari syarikat penyelidikan pemasaran yang sesuai untuk mendapatkan tugasan transkripsi.

Bagi individu yang bertanya kepada saya tempoh hari, anda boleh cuba mendapatkan tugasan dengan bertanya pensyarah anda sekiranya ada mana-mana pensyarah atau penuntut PhD yang memerlukan khidmat anda untuk mentranskripsi. Setelah anda yakin yang anda mampu menyiapkan tugasan transkripsi dengan cepat, anda boleh mula mencari syarikat penyelidikan pemasaran. Perkenalkan diri anda dan tawarkan servis anda! 

Beranikan diri! Jangan biarkan keraguan membantutkan usaha anda! Selamat berjaya!

No comments: