ads

28 November 2018

Manual transcription vs software

12 November 2018 - Allah beri saya kesempatan untuk saya pelajari NVivo software. Satu pengalaman baru yang membuat saya lebih menghargai skil mentranskrip saya. 

Software ini digunakan oleh para penyelidik kajian kualitatif untuk tujuan menganalisa data dan maklumat yang diperolehi. Dalam kursus ini, saya belajar bagaimana transkrip dianalisa oleh software (perisian), tidak perlu bersusah-payah mengira dan menanda perkataan yang hendak dianalisa. Mudahnya.

Saya berpeluang bertanya tentang transkrip. Ya, memang perisian seperti NVivo mampu menukarkan percakapan audio/video kepada bentuk tulisan. Dan yang lebih hebat, mampu mencatatkan masa untuk setiap percakapan yang anda mahu direkodkan. Mencatat masa setiap ayat - huh...tak mampu saya lakukan... ambil masa yang lama untuk saya menyiapkan.

Walau bagaimanapun, mesin tetap ada hadnya. Perisian ini tak mampu menghasilkan transkrip yang baik jika pertuturan subjek dalam audio/video tidak teratur/konsisten dengan apa yang telah ditetapkan dalam perisian. 

Dalam kursus ini, saya berpelunag berkongsi pengalaman saya menyiapkan transkrip berbahasa Inggeris dengan penuturnya dari bangsa Cina Singapura kepada wakil NVivo. Respon beliau, transkrip yang dihasilkan oleh perisian berkemungkinan tidak tepat. 

Oh! Patutlah khidmat transcriptionist diperlukan. Apalagi audio/video bahasa yang tidak dapat diterjemahkan oleh perisian seperti Bahasa Melayu. 

Manual juga yang terbaik jika penutur bahasa Inggeris berbangsa Cina, Cina Singapura, Indonesia, Filipina, dan Maori. Inilah antara bahasa yang saya berpengalaman mentranskrip. 

Ada rezki jika kita menghargai kebolehan kita. Semoga Allah permudahkan urusan semua para transcriptionist. Dan semoga dibuka pintu hati klien kami untuk tidak berkira dengan bayaran khidmat kami.  


No comments: