ads

25 February 2019

Kemahiran memberi kepuasan

Anda ada kebolehan, ada minat meningkatkan kebolehan anugerahNya. Lantas, anda guna kemahiran tersebut untuk membantu orang lain.

Kepuasan. Satisfaction. 

Itulah yang saya rasa pada diri saya. Kebolehan, bakat yang diberi digunakan sebaik-baiknya, ditingkatkan kebolehan sehingga menjadi mahir.

Apabila ada orang lain yang menyedari kemahiran kita boleh membantu mereka, mereka meminta bantuan kita. Kita bantu, in sha Allah, ada ganjarannya. 

Bagi saya, penghargaan terima kasih dari mereka yang saya bantu, sangat bermakna. Senyuman saya juga terukir apabila menyemak angka-angka RM bertambah di akaun bank saya. In sha Allah, ada pahala menanti, andai kita sentiasa ingat kerja kita bukan sekadar upah, malahan untuk membantu insan lain yang memerlukan. 

Inilah kepuasan yang saya perolehi setiap kali berjaya menyiapkan tugasan mentranskrip. Penghasilan transkrip yang sempurna, adalah kepuasan peribadi untuk diri sendiri, sebelum penghargaan dan upah yang diterima.

Dan disebabkan inilah, apabila lama tidak mentranskrip, ada rindu yang menyapa. 

Sedikit perkongsian ingatan untuk yang membaca ruang saya ini - hargailah kebolehan yang Allah kurniakan. Jika anda berminat meningkatkan kebolehan diri sehingga menjadikan anda seorang yang mahir - akan memberi kepuasan emosi dan material. 

No comments: