ads

18 February 2019

Minat perlu ada

Entri yang lepas, saya bercakap tentang kebolehan mendengar (listening). Mendengar sebagai satu kebolehan, pemberian Allah. 

Saya telah menekankan beberapa kali yang kebolehan dan kemahiran mendengar ini, menjadi kunci seseorang dapat menyiapkan transkrip dengan cepat.

Walau bagaimanapun, ada kebolehan semulajadi, seperti mampu menangkap bunyi kentut (rujuk entri sebelum ini), belum tentu anda mahir mentranskrip. 

Tahap minat dan kesungguhan untuk menguasai kemahiran mentranskrip berupaya menjadikan anda seorang transcriber yang baik.

Tetapi....  "apalah sangat kerja trancriber ini? perlukah ada kemahiran ini jika tidak menjadi transcriber?"

Jawapan saya, "betullah tu... apalah sangat, kan?"

Bagi saya yang memiliki kemahiran ini dan masih menajamkan kemahiran ini, ia adalah satu anugerah kepada saya dalam menjalani hidup seharian saya, memberi sedikit keceriaan, adakala bukan sedikit mewarnai kegembiraan hidup saya. Syukur saya rasa. Kenapa? Entri seterusnya akan saya kisahkan tentang kepuasan yang diperolehi hasil kemahiran mendengar dan mentranskrip. 

No comments: